AKAI TARO
アート作品写真抗えヌ「重ナリ」、それヲ以ッテぞ虚ケたる。その二 アート作品写真抗えヌ「重ナリ」、それヲ以ッテぞ虚ケたる。その三

抗えヌ「重ナリ」、それヲ以ッテぞ虚ケたる。Outer layer of stratified epithelium

省みられることのなかった絞り技法を再検証すること。それはすなわち現実を疑い分析することで手仕事による金属造形の新たな形式を模索すること。現実とはモダニズム造形であり、機械産業であり、大量消費社会であったりする。それらを伝統的金属加工技法というフレームの中で見つめなおし、自分の中でその接点を思考することでこれからの時代の金属造形を提示する。そこに見出したものは、この現実に根ざしつつも自然生成原理、すなわち小さな力の無限積層が形を生成する方法による手仕事の造形だった。

木は内部細胞から死に至り始め、そのまわりに新たな細胞層が形成され成長していく。樹皮の形態とは個々の細胞の成長構造による生成結果である。山から流れる水は小石などの障害物を避けるようにして進む。しかし流水の勢いは本来の方向を保とうとしカーブの外側へと向かう。やがて表面の水は川岸をさらい、陸地を浸食して曲がりの大きなものになってくる。底のほうではカーブの外側から内側へと流れる水の動きが自然と起こり始め、さらわれた土砂は内側へと積もる。そしてさらに川の蛇行は大きく激しいものとなってくる。

鍛金、絞りにおける幾千回もの金槌の振り下ろしによる形態の変遷に、私はこの自然生成原理を感じた。これは工業生産物に自然生成原理を適用した結果なのだ。To re-verify neglected traditional techniques.
That is to grope the new conception of molding by handwork with doubting and analyzing the actual situation as if it were truth. The actual situation is a modernism molding, machine Industry, and mass consumer society.
I reconsider it with frame of re-verified traditional techniques, and search for common ground of them.

It is modeling of handwork by generation principle of the natural world, the method infinite stack of small force to generate a form that i find.

Trees grows up with their inner cells die and new cells arise over it. Form of bark is a result of growth structure of individual cells.

River water flowing from the mountains flows avoiding obstacles such as pebbles. When avoiding obstacles, momentum of the water on the outside of the curve is strong, and therefore there is margin of momentum between inside of the water and outside of it. This a little margin a pebble causes get bigger being layered on it with time. It causes meandering shape of river, in some cases it reaches several tens of km.

I see through generation principle of the natural world in shape transition by raising which is metalworking technique with thousand of hammering.

This work is result from applying generation principle of the natural world to metal sheet for industrial use.

Title
抗えヌ「重ナリ」、それヲ以ッテぞ虚ケたる。
Year
2006
Size
1950 × 400 × 400 , 2460 × 480 × 480 (mm)
Material
銅板
Collection
作家蔵,Artist Collection
Category
不絞シリーズ